Search

MOVIES

Il tragico tour finale di Laurel e Hardy

In attesa dell’arrivo nella sale italiane di “Stanlio & Ollio”, interpretato da Steve Coogan e John C Reilly, ripercorriamo ciò che realmente accadde nel tour del 1953 con la più grande coppia comica della storia

The war you don’t see

John Pilger: The War You Don’t See (2010) | Transcript

John Pilger investigates the media’s role in war, tracing the history of ’embedded’ and independent reporting from the carnage of the First World War through to the destruction of Hiroshima, the invasion of Vietnam and the current wars in Afghanistan and Iraq.

Heidi in the Mountains (it. Heidi in città, 1974) – Recensione di Enrique M. Butti

Seguendo fedelmente gli avvenimenti descritti in «Heidi viaggia e impara», la novella di Johanna Spyri, e nei fumetti da essa tratti, in cui si racconta della partenza di Heidi dalle sue montagne svizzere verso la prospera Francoforte, questo film presenta una singolare caratteristica; quella di abbandonare la concezione classica del film “d’animazione” che collega indissolubilmente “disegno animato” e “fantasia sfrenata, scatenata, sbafata”, per ascriversi ad altre che subito scopriamo: in Heidi in città non c’è la minima caduta nei giochi, svolazzi o astrazioni comuni alle convenzioni instaurate nella narrativa dell’animazione”, e invece c’è profusione di quelle ormai “naturalmente acquistate” in un film “dal vero”.

Premesse filosofiche e teologiche per un cinema arabo – Saggio di Salah Stétié

È risaputo che il problema dell’immagine — e non solo dell’im­magine cinematografica, ma dell’immagine «tout court», come mezzo universale di espressione artistica — si pone nell’Islam in una maniera particolare. L’Islam, dicono, vieta le immagini e condanna ogni rappresentazione della figura. Dobbiamo dunque, prima di trattare del problema artistico in quanto tale, affrontare un problema di interpretazione del dogma.

A Conversation with Bernardo Bertolucci (1966) – by John Bragin

The following conversation, or happening, as Bertolucci prefers to call it, took place in the middle of June 1966 when he was just beginning work on the script for his new film, Natura contra Natura. It is translated, slightly condensed, from a tape in Italian.

Ligabue (1978) – Recensione di Ernesto G. Laura

Il Ligabue di Salvatore Nocita è un film di spicco nel panorama italiano degli ultimi anni e i suoi meriti vengono fuori anche dalla “editio minor” per il cinema, tant’è che al Festival di Montréal ha vinto sia il massimo riconoscimento sia quello per il migliore attore.

Suspiria (1977) – Recensione di Guido Fink

I soli fotogrammi relativamente suggestivi di Suspiria (1977) sono quelli iniziali. Spaventata e indifesa, Susy (Jessica Harper) arriva da New York all’aeroporto di Friburgo, e il gioco di campo e controcampo, il ritmo binario della suspense si mantiene ancora nell’ambito del cinema “classico”

Eraserhead (1977) – Review by Russ Island

With his film Eraserhead, David Lynch has created what can only be called a surrealistic masterpiece. Uncompromising in style, this black-and-white film is not merely nightmarish: it is a nightmare captured on celluloid.

Apocalypse Now (1979) – Review by William Cadbury

What does Apocalypse Now mean—the film as we have it, considering the minimal difference between the 35mm version with the title sequence and the 70mm version without, but ignoring all the pre­release stories and versions, preliminary scripts, and encrusted commentary?

Manhattan (1979) – Review by Maurice Yacowar

After the somberness of Interiors, Woody Allen has returned to the romantic comedy style of Annie Hall. The result is his most lyrical and emotional film to date. Although it may not be as complex as Annie Hall, Manhattan is a magnificent film, subtle both in expression and in feeling. It proves that Allen’s genius is still growing and capable of fertile surprises.

Chaplin: The Antagonism of the Comic Hero

The following article was published at the time of Chaplin’s death in the periodical La Città Futura by Pietro Ingrao, then the president of the Italian Chamber of Deputies. Although one of the most engaged leaders of the Italian Communist Party, Ingrao has kept up his interest in film, which he had when I knew him as a young student in the Rome of the thirties.

William Friedkin’s ‘Sorcerer’

Sorcerer is a bleak, harsh, and uncompromising film, adjectives that may have reflected the inner state of William Friedkin after the reviewers were done with him.

Alien (1979) – Review by Laura Sanden

For the filmgoer who can distance himself from the occasional gore of the first viewing, or who can sit through it a second time, Alien furnishes more than simply an opportunity to scream in unison with a couple of hundred other people.

Weekly Magazine

Get the best articles once a week directly to your inbox!